- את הנושא אני פותחת עם תמונות של ילדים או מבוגרים שמביעים רגשות (ילד מחייך, ילד כועס, ילד בוכה, ילד מפחד וכו'). אני מפזרת את התמונות על הרצפה ושואלת את הילדים מה הם רואים בתמונה. אנחנו מנסים לחשוב: למה הילד בתמונה בוכה? למה הוא צוחק?
פעילות זו מתאימה לילדים מגיל שנתיים ומעלה, כאשר בכל גיל מתאימים את רמת השיחה לגיל הילדים. אצל הצעירים – מספיק שרק יגידו את הרגש. אצל הבוגרים – שממש יספרו סיפור. - משחק "זהו את הרגשות": מזמינים ילד, הוא עושה פרצוף והילדים האחרים צריכים לנחש איזה רגש זה.
פעילות זו מתאימה לילדים מגיל 4 שנים ומעלה.
לילדים צעירים יותר, מגיל שנה ועד גיל 4, הייתי שמה את השיר "אני תמיד נשאר אני". - הגננת מתארת לילדים סיטואציות והילדים אומרים האם זו סיטואציה שמחה, עצובה, מפחידה, מכעיסה וכו'.
לדוגמא: "היום בגן ממש חיכיתי לשחק עם הבימבה בחצר. כשסוף סוף יצאנו לחצר, רועי תפס אותה לפניי. מה אתם חושבים שהילד בסיפור הרגיש?"
או: "היום בבוקר אימא סיפרה לי שאחר הצהריים נעמי, החברה שלי, תבוא אלי הביתה לשחק איתי. מה אתם חושבים שהילדה בסיפור מרגישה?"
פעילות זו מתאימה גם לילדים צעירים וגם בוגרים מגיל שנתיים והלאה.
לילדים יותר קטנים- פשוט הייתי מספרת סיפור על רגשות (סיפור מומלץ: "לפעמים" של פאול קור) ומדברת איתם על מה הילד/ה בסיפור מרגישים. - אני מדברת עם הילדים על הרגש שמחה – מה משמח אותם? איך הם מביעים שמחה? מה מרגישים כששמחים?
אני משמיעה את השיר "דברים שאותי משמחים" (מתוך צלילי המוזיקה) ואנחנו משנים את המילים לפי דברים שמשמחים את הילדים.
פעילות זו מתאימה לילדים מגיל 3 והלאה, אפשר לעשות במליאה או בקבוצות קטנות.
עם ילדים יותר צעירים, מגיל שנה עד שנתיים- הייתי פשוט מדברת על שמחה ואומרת לילדים לעשות פרצופים שמחים, לצחוק.
אחר כך הייתי משמיעה את השיר "הדברים שאותי משמחים" ושרה עם הילדים.
אפשר גם להשמיע ולרקוד את השיר "מי שטוב לו ושמח". - אני מדברת עם הילדים על הרגש – עצב. מתי הם עצובים? מה מעציב אותם? איך אפשר לבטא עצב? מה מרגישים בגוף?
אני שמה נעימה עצובה (אפשר לחפש גם שיר שמדבר על עצב) ואנחנו רוקדים לצליליו.
פעילות זו מתאימה לילדים מגיל 3 והלאה.
לצעירים יותר – הייתי פשוט מדברת על מה קורה כשאנחנו עצובים, שמה את הנעימה ואנחנו רוקדים.
- הרגש הבא שאני מדברת עליו עם הילדים זה כעס. מתי אנחנו כועסים? איך אפשר לבטא כעס? האם מותר להרביץ שכועסים?
אני מספרת סיפורים מתוך הספר "כועסים – מה עושים?"
אני שמה את השיר: "אם אני כועס, אם אני רוגז" מתוך שפת הג'ירף.
מתאים מגיל 3 והלאה.
לצעירים – רק לשיר את השיר. - הרגש הבא שאני מדברת עליו הוא פחד. ממה אנחנו מפחדים? איך אפשר לבטא פחד? איך אפשר להתגבר על פחד? האם זה בסדר לפחד?
אני שמה את "חבר הפחד" מתוך הספר: "ג'ואי מתגבר על הפחד מחושך".
מתאים לילדים מגיל 3 והלאה. לצעירים יותר הייתי מקריאה את הספר: לילה חשוך אחד,
של אורה אייל. - אני לוקחת בובות ועושה איתןם סימולציות של מקרים שקרו ושבגללן הבובות מביעות כל מיני רגשות. הילדים עוזרים להן לבטא את הרגש ולהתגבר עליו.
מתאים לילדים מגיל שנתיים והלאה. - רושמים רגשות שונים על פתקים. קוראים לאחד הילדים והוא מוציא פתק, אומר את הרגש שיצא לו וכל הילדים מביעים את זה על הפנים. אפשר במקום עם פתקים להכין גלגל עם רגשות שונים, הילדים מסובבים ועל מה שמצביע החץ – זה הרגש שהם מביעים.
לדוגמא: עצב – כל הילדים בוכים, שמחה – כל הילדים צוחקים, כעס – כל הילדים צועקים, פחד – כל הילדים עושים פרצוף מבוהל. - הכנת פרצוף שמשנה רגשות: לוקחים צלחת חד פעמית ומכינים עיניים, אף ופה במגוון צורות. הילדים עושים פעם פרצוף כועס, פעם שמח, פעם עצוב.
- לתינוקות- אפשר פשוט לשים בגן קוביות עם הבעות פנים שונות, לספר את הסיפור: "לפעמים", לשים להם שירים בנושא רגשות ולהביע במילים את ההבעות שהילדים מביעים על הפנים. למשל: אני רואה שדן צוחק, יובל בוכה כי קשה לו שאימא הלכה וכו'.
לקבלת מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם מידי שבוע
הצטרפי לקבוצת הוואצאפ של הקהילה (קבוצה שקטה)
ספרים בנושא רגשות:
- לפעמים/ פאול קור
- ציפור הנפש/ מיכל סנונית
- הארנב הקשיב/קורי דורפלד
- דמעות ורודות/ חנה גולדברג
- פחדרון בארון/ מרסר מאייר
- לילה חשוך אחד/ אורה אייל
- סלט רגשות/ריקי זקן
יצירות בנושא רגשות:
- הילדים מציירים פנים של ילדים מביעים רגשות.
- שמים מוזיקה והילדים מציירים בצבע שמתאים לרגש שמעלה להם המוזיקה.
- ילדים שכבר כותבים – כותבים רגש על נייר ומקשטים אותו.
- ציור פנים שמביעות רגשות על אבנים.
- הדבקת מדבקות סמיילי עם הבעת רגשות.