מערכים חדשים עם פעילויות ורעיונות לט"ו בשבט.
- אני מתחילה את הנושא ומספרת לילדים שחוגגים יום הולדת לעצים בתאריך ט"ו בשבט ואני שואלת את הילדים אילו סוגי עצים הם מכירים? הם מספרים על העצים שהם מכירים (בדרך כלל עצי פרי) ואם מתאפשר אנחנו הולכים לבדוק אילו עצים יש לנו בסביבות הגן.
- סוגי עצים- במפגש הבא אני מביאה הרבה תמונות של עצים (יש ערכות שאפשר לקנות של תמונות עם עצים או שאפשר להוריד מהאינטרנט) ואנחנו עוברים על העצים שיש, רואים האם זה עצים שראינו בגן או עצים שהילדים מכירים, אם לא, אני מספרת לילדים על העץ ואנו מחלקים אותם לעצי סרק (עצים ללא פירות למאכל ועצי פרי).
- עם הגדולים בקבוצה קטנה- כל ילד רושם שם של עץ (אני רושמת מראש שמות והם מעתיקים, אבל אם הילדים אצלכם יודעים לרשום לבד אז בלי) ומקשט את זה, אחר כך הולכים לחפש את העצים שהם רשמו ותולים את זה על העץ (כמו תעודת זהות לעץ).
- חלקי העץ- במפגש השלישי אני מדברת על חלקי העץ, אני מתחילה מלשאול את הילדים איזה חלקים של העץ הם מכירים? (הילדים הגדולים יודעים, לקטנים זה קצת קשה) ואז אני מביאה עץ גדול שהכנתי ואנחנו מתחילים לפרק אותו לחלקים (שורשים, גזע, ענפים, עלים, פירות, צמרת) אני מחלקת לילדים את חלקי העץ שפירקנו וביחד אנחנו בונים את העץ מחדש. כשאנו בחצר אני מתבוננים בעצים שיש לנו ורואים שוב את החלקים של העץ, אני מפנה את תשומת לב הילדים שאת השורשים לא רואים כי הם באדמה. את העץ שמחלוק לחלקים, אני שמה על לוח לבד כדי שיכלו לשחק ולהרכיב את העץ מתי שהם רוצים.
- תוצרי העץ- אני מביאה למפגש אביזרים רבים (דף, עיפרון, עט, קובייה מעץ, לגו, מכונית מפלסטיק, קרם פנים, שמן זית, תפוז, קרון רכבת מעץ, תרופה, וכו') ואנו ממיינים ביחד מה עושים מעץ ומה לא וכל דבר שעשוי מעץ אני מסבירה איך עושים אותו.
- פירות יבשים- אני מתחילה ומסבירה למה אוכלים בט"ו בשבט פירות יבשים, אני מראה לילדים פירות יבשים, אנחנו טועמים.
- מבחן טעימות- אפשר בקבוצות קטנות או במליאה. לוקחים פירות שונים יבשים וטריים, עוצמים לילדים את העיניים ונותנים להם לטעום ולנחש איזה פרי זה. לילדים צעירים היית נותנת רק להגיד איזה פרי הם טעמו, מילדים בוגרים יותר היית מבקשת לתאר לי את הטעם, התחושה והאם זה פרי יבש או טרי.
- מנהג נטיעת עצים בט"ו בשבט- אני מספרת על המנהג, מספרת לילדים מאיפה הוא התחיל ואנו נוטעים ביחד עץ, אפשר כל הגן ביחד או שלכל קבוצה קטנה יהיה שתיל שהם ישתלו וידאגו לו.
- אומנות- להרבה ציירים יש ציורים של עצים. לקלוד מונה, לגוסטוב קלימט , ואן גוך,ללאנה טיכו יש ציור מפורסם של עץ זית ועוד. אני בוחרת כמה ציורים, מראה לילדים לפעמים אנחנו משווים בניהם, לפעמים הם מציירים בעקבות הציור. זו פעילות שאפשר לעשות גם במליאה, גם בקבוצה קטנה או גם וגם.
- .עבודה עם שירים וסיפורים- לגדולים אפשר לקחת את השיר "מקהלה עליזה"- ולספור כמה סוגי ציפורים מוזכרים בשיר? כמה סוגי עצים? לעשות בעקבות השיר חקר על עץ הברוש. לקטנים- אפשר לקחת את הסיפור שישה בשקיק ולהמחיז ביחד איתם- להכין שקית גודלה וכל ילד או כמה ילדים יקבלו תפקיד )אחד הבננה, אחד התפוז, וכו'( וכל פעם הקבוצה באה ונכנסת מאחורי השקית, כשהשקית התמלאה אפשר לשאול אותם אם צפוף להם, להוציא כל פעם ילד ולראות מתי נעשה פחות צפוף.
לקבלת מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם מידי שבוע
הצטרפי לקבוצת הוואצאפ של הקהילה (קבוצה שקטה)
רעיונות למסיבת ט"ו בשבט:
- טיול ט"ו בשבט להכרת העצים בשכונה- אני יוצאת עם הילדים בליווי הורים ואנו מתבוננים בעצים, רואים איזה סוגי עצים יש לנו האם זה עצי סרק או פרי, נוגעים בגזעים ומתארים איך הם מרגישים לנו, האם זה גזע דק ואנו מצליחים להקיף אותו עם הידיים או האם זה גזע עבה ואנחנו לא מקיפים אותו, מחוספס או חלק. אוספים ביחד חלקי עץ, ולסיום מתיישבים פורסים שמיכה ועושים פיקניק בחוץ ושרים את כל השירים שלמדנו.
אני בדרך כלל לא מוותרת על הסיור בשכונה, או שאני עושה רק סיור או שאני עושה גם את הסיור וגם את סדר ט"ו בשבט. - סדר ט"ו בשבט בגן – עורכים שולחן ארוך וחגיגי, שמים פירות מכל המינים, יושבים מסביב לשולחן, מברכים, שרים, שותים יין תירוש מספרים סיפור או דקלום ואוכלים ארוחה חגיגית.
- חגיגת נטיעות- נוטעים ביום הזה את השתילים יושבים מסביב, שרים ואוכלים.
- סדנת ט"ו בשבט עם הורים- מקשטים אצטרובלים, מכינים סלט פירות, נוטעים עצים, חדים חידות לטו בשבט, שרים ואוכלים
- טיול ט"ו בשבט להכרת העצים בשכונה- אני יוצאת עם הילדים בליווי הורים ואנו מתבוננים בעצים, רואים איזה סוגי עצים יש לנו האם זה עצי סרק או פרי, נוגעים בגזעים ומתארים איך הם מרגישים לנו, האם זה גזע דק ואנו מצליחים להקיף אותו עם הידיים או האם זה גזע עבה ואנחנו לא מקיפים אותו, מחוספס או חלק. אוספים ביחד חלקי עץ, ולסיום מתיישבים פורסים שמיכה ועושים פיקניק בחוץ ושרים את כל השירים שלמדנו.
ספרים בנושא ט״ו בשבט:
- שישה בשקיק/ לווין קיפניס
- עץ האורן הבודד/ יהודה פרדיס
- האורן שלא שמח בחלקו – סיפור עממי. יש את הגרסה "האגדה על השיח הקטן" של אסנת ישפה ויש את הגרסה "האורן שלמד להיות שמח בחלקו" שלדנית טולדו אנדרסון.
- הדקלום איך זה להיות עץ/ דתייה בן דור
- העץ הנדיב/של סילברסטיין
- הדקלום בחצר של סבא/ פרומה ארנברג
- חנן הגנן
רעיונות למתנות לט״ו בשבט:
- שתיל לנטיעה
- סלסה או קופסא עם פירות יבשים (אני פעם שמתי בכף משחק)
- עץ ממתקים שהילדים מכינים
- שפודי פירות
- מאפינס פרי כלשהו
- ראש דשא עם תמונה של הילד – קונים או אוספים קופסאות שקופות לוקחים תמונה של ראש הילד. מניילנים ומדביקים על הקופסא, שמים אדמה, שמים זרעים של דשא ונותנים לילדים הביתה אחרי שבוע בערך הדשא מתחיל לצמוח.
בחג ט"ו בשבט אני אוהבת לעשות כמה שיותר פעילויות בחוץ ולהכיר את הסביבה בה הילדים גרים.