- אני מתחילה את הנושא ומספרת ילדים שחוגגים יום הולדת לעצים בתאריך ט"ו בשבט ואני שואלת את הילדים האם הם מכירים עצים ואילו עצים? והם מספרים על העצים שהם מכירים ( בדרך כלל עצי פרי). אצלי בחצר יש עצים אז אנחנו הולכים לבדוק אילו עצים יש לנו בגן.
- סוגי עצים- מפגש אחרי אני מביאה הרבה תמונות של עצים (יש ערכות שאפשר לקנות של תמונות עם עצים או שאפשר להוריד באינטרנט) ואנחנו עוברים על העצים שיש רואים האם זה עצים שראינו בגן או עצים שהילדים מכירים, אם לא אני מספרת לילדים על העץ ואנו מחלקים אותם לעצי סרק (עצים ללא פירות למאכל) ועצי פרי.
עם הגדולים בקבוצה קטנה- כל ילד רושם שם של עץ (אני רושמת מראש שמות והם מעתיקים, אבל אם הילדים אצלכם יודעים לרשום לבד אז בלי) ומקשט את זה, אחר כך הולכים לחפש את העצים שהם רשמו ותולים את זה על העץ (כמו תעודת זהות לעץ) - חלקי העץ- במפגש השלישי אני מדברת על חלקי העץ, אני מתחילה מלשאול את הילדים איזה חלקים של העץ הם מכירים? ( הילדים הגדולים יודעים, לקטנים זה קצת קשה) ואז אני מביאה עץ גדול שהכנתי ואנחנו מתחילים לפרק אותו לחלקים (שורשים, גזע, ענפים, עלים, פירות, צמרת) אני מחלקת לילדים את חלקי העץ שפירקנו וביחד אנחנו בונים את העץ מחדש. כשאנו בחצר אני מתבוננים בעצים שיש לנו ורואים שוב את החלקים של העץ, אני מפנה את תשומת לב הילדים שאת השורשים לא רואים כי הם באדמה. (את העץ שמחלוק לחלקים, אני שמה על לוח לבד שיכלו לשחק ולהרכיב את העץ מתי שהם רוצים.
בקבוצה קטנה- אני מביאה חלקים של עץ (פירות עלים,, ענפים וכו') ואנו נוגעים בהם, מתבוננים בצבע שלהם, בחוזק, מדברים איזה חלקים לא הבאתי (שורשים גזע) ולמה לא הבאתי אותם, הילדים הבוגרים יותר אני עושה איתם תרגילי חשבון (עם אצטרובלים או ענפים), אנחנו סופרים כמה פלחים יש לתפוז, לכמה חתיכות אפשר לחתוך את הבננה, אנחנו כותבים אותיות על העלים ומנסים ליצור מזה מילים.
- תוצרי העץ- אני מביאה למפגש אביזרים רבים(דף, עיפרון, עט, קובייה מעץ, לגו, מכונית מפלסטיק, קרם פנים, שמן זית, תפוז, קרון רכבת מעץ, תרופה, וכו') ואנו ממיינים ביחד מה עושים מעץ ומה לא וכל דבר שעשוי מעץ אני מסבירה איך עושים אותו.
- פירות יבשים- אני מתחילה ומסבירה למה אוכלים בט"ו בשבט פירות יבשים, אני מראה לילדים פירות יבשים, אנחנו טועמים.
בקבוצה קטנה- אני עושה איתם ניסוי של החזרת הנוזלים לפירות היבשים(אפשר להחליט שכל ילד יבחר פרי יבש שלא הוא מחזיר את הנוזלים או שכל קבוצה תבחר פרי ותחזיר לו את הנוזלים), אנחנו חשים לפני את מרקם הפרי מתבוננים בגודל שלו ואז שמים את הפרי שבחרנו בתוף צלוחית עם מים וליד שמים את הפרי היבש (לא במים).
מחכים יומיים ואז אני יושבת שוב עם הקבוצות הקטנות ואנו רואים שהפירות שבמים קיבלו צורה אחרת, משווים אותם לפירות היבשים ששמנו ליד.
- מבחן טעימות- (אפשר בקבוצות קטנות, אפשר במליאה) לוקחים פירות שונים (יבשים וטריים), עוצמים לילדים את העיניים ונותנים להם לטעום הילדים צריכים לנחש איזה פרי זה (לילדים צעירים היית נותנת רק להגיד איזה פרי הם טעמו, מילדים בוגרים יותר היית מבקשת לתאר לי את הטעם, התחושה והאם זה פרי יבש או טרי).
בקבוצה הקטנה- אפשר שכל קבוצה תחתוך כמה פירות ולהכין סלט פירות
- מנהג נטיעת עצים בט"ו בשבט- אני מספרת על המנהג, מספרת לילדים מאיפה הוא התחיל ואנו נוטעים ביחד עץ (גם פה אפשר כל הגן ביחד או שלכל קבוצה קטנה יהיה שתיל שהם ישתלו וידאגו לו).
- אומנות- להרבה ציריים יש ציורים של עצים , לקלוד מונה יש כמה, לגוסטובו קלימט יש ציור מפורסם, ולאן גוך גם יש ציור של עצים, לאנה טיכו יש ציור מפורסם של עץ זיית- אני בוחרת כמה ציורים מראה לילדים לפעמים אנחנו משווים בניהם, לפעמים הם מציירים בעקבות הציור. (זו פעילות שאפשר לעשות גם במליאה, גם בקבוצה קטנה או גם וגם).
- עבודה עם שירים וסיפורים- לגדולים אפשר לקחת את השיר "מקהלה עליזה"- ולספור כמה סוגי ציפורים מוזכרים בשיר? כמה סוגי עצים, לעשות בעקבות השיר חקר על עץ הברוש.
לקטנים- אפשר לקחת את הסיפור שישה בשקיק ולהמחיז ביחד איתם- להכין שקית גודלה וכל ילד או כמה ילדים יקבלו תפקיד (אחד הבננה, אחד התפוז, וכו') וכל פעם הקבוצה באה ונכנסת מאחורי השקית, כשהשקית התמלאה אפשר לדבר איתם עם צפוף להם, להוציא כל פעם ילד ולראות מתי נעשה פחות צפוף.
רעיונות לחגיגת ט"ו בשבט:
- טיול ט"ו בשבט להכרת העצים בשכונה- אני יוצאת עם הילדים (כשהיה אפשר אז בליווי הורים, עכשיו פשוט עם הצוות למקום קרוב בלי כביש) ואנו מתבוננים בעצים, רואים איזה סוגי עצים יש לנו (האם זה עצי סרק או פרי) נוגעים בגזעים מתארים איך הם מרגישים לנו? האם זה גזע דק ואנו מצליחים להקיף אותו עם הידיים או האם זה גזע עבה ואנחנו לא מקיפים אותו? מחוספס או חלק? אוספים ביחד חלקי עץ, ולסיום מתיישבים פורסים שמיכה ועושים פיקניק בחוץ ושרים את כל השירים שלמדנו.
- סדר ט"ו בשבט בגן- עורכים שולחן ארוך וחגיגי, שמים פירות מכל המינים, יושבים מסביב לשולחן, מברכים, שרים, שותים יין (תירוש) מספרים סיפור או דקלום ואוכלים ארוחה חגיגית. (אני יכולה לצרף פה את הסדר ט"ו בשבט שלי).
- חגיגת נטיעות- נוטעים ביום הזה את השתילים יושבים מסביב , שרים ואוכלים.
- כשהיה אפשר היית עושה סדנת ט"ו בשבט עם הורים- הינו מקשטים אצטרובלים, מכינים סלט פירות, נוטעים עצים, חדים חידות לטו בשבט, שרים ואוכלים.
- אני בדרך כלל לא מוותרת על הסיור בשכונה, או שאני עושה רק סיור או שאני עושה גם את הסיור וגם את סדר ט"ו בשבט.
ספרים בנושא:
- שישה בשקיק/ לווין קפניס
- עץ האורן הבודד/ יהודה פרדיס
- האורן שלא שמח בחלקו (לא מצאתי מי הסופר), יש את הגרסה "האגדה על השיח הקטן" של אוסנת ישפה ויש את הגרסה " האורן שלמד להיות שמח בחלקו/דנית טולדו אנדרסון.
- הדקלום איך זה להיות עץ/ דתייה בן דור
- העץ הנדיב/של סלברסטון
- דקלום /שיר בחצר של סבא/ פרומה ארנברג
- חנן הגנן
שירים בנושא:
- מקהלה עליזה/ לאה נאור
- ההר הירוק/ יהורם טהרלב
- בארץ אהבתי/ לאה גולדברג
- גמדים וענקים בט"ו בשבט אילאיל שרון
- וכל השירים הקלאסים (כך הולכים השותלים, השקדייה פורחת וכו').
יצירות לט"ו בשבט:
- צביעת אצטרובלים בגועש
- הדבקת חלקי עץ שונים
- הכנת עצים- מגלילי נייר טואלט
- הכנת שקדייה מנייר קרפ ובריסטול חום
- הכנת שקדייה מכף היד של הילד הכף יד וחלק מהזרוע הם הגזע, האצבעות הם הענפים, ובעזרת כריות האצבעות עושים את הפרחים.
- הכנת כלי נגינה מחלקי עץ (אצטרובלים, סיגלונים, צאלונים, בלוטים)
- הכנת שיפודי פירות יבשים
- הכנת דמויות הסיפור- העץ הנדיב
- הדבקת נגזרות שונות של עצים
- הכנת עץ מפלסטלינה
רעיונות למתנות בט"ו בשבט:
- שתיל לנטיעה
- סלסה או קופסא עם פירות יבשים (אני פעם שמתי בכף משחק)
- עץ ממתקים שהילדים מכינים
- שיפודי פירות
- מאפינס פרי כלשהו
- ראש דשא עם תמונה של הילד- קונים או אוספים קופסאות שקופות לוקחים תמונה של הילד מניילנים מדביקים על הקופסא, שמים אדמה, שמים זרעים של דשא ונותנים לילדים הביתה אחרי שבוע בערך הדשא מתחיל לצמוח.
רעיונות ללוח נושא:
- עץ שקדייה גדול לידו כמה דמויות של ילדים.
- שדרה של כמה סוגי עצים
- תמונות של הילדים מתכוננים לט"ו בשבט
- קישוט לוח הנושא בעבודות של הילדים (העצים שהם הכינו, הדבקות של חלקי עץ.