homemade hamantaschen cookies,noise maker and mask

מערכים לפורים

  1. את הלמידה של חג פורים אני תמיד מתחילה מסיפור המגילה (יש כמה גרסאות יפות שמותאמות לילדים), אני מחלקת את הסיפור ל3 חלקים (אפשר גם ליותר) וכל יום מספרת חלק אחד, אני מספרת עם הדמויות של המגילה (או דמויות מצוירות או בובות) ומוסיפה שירים שמתאימים.
    לקטנטנים- הייתי מספרת ממש משהו קצר רק את החלק המרכזי או קצת על הדמויות (וגם את זה לא חייבים).
    גם בזום אפשר לספר את סיפור המגילה ואם הילדים שלכם צעירים מידי לזום, אז אני שולחת סרטונים של 3-5 דקות עם הסיפור.
  1. מקור השם פורים- מהמילה "פור"- גורל, אחרי שאני מסבירה לילדים מה אומרת המילה פור, אנחנו משחקים כל מיני משחקי מזל, זורקים קובייה המספר שיצא מקבלים כמות מדבקות (יצא 3 מקבלים 3 מדבקות, יצא 6 מקבלים 6 מדבקות, שליפת קלפים- חלק זה משימות חלק הפתעות. משחק מלחמה בקלפים- הטלת מטבע שמחליטים שצד אחד שלו זה לצאת ראשון לחצר.
    לקטנטנים אפשר להביא תיבת משוש וכל ילד שולף משהו
    (זה יכול להיות משהו שקשור לפורים: ליצן, רעשן, מסכה וכו' או סתם דברים מהגן) אם הם כבר מדברים, אז שינסו לנחש במה הם נוגעים.
    בזום– עם הגדולים אפשר לבקש מהם לבחור מספר מ1-10 וכל מספר תהיה לו משימה.
  1. את מנהג התחפושות אני פותחת בחידון "מי מסתתר מאחורי המסכה?" – כל ילד בוחר לו מסכה או אביזרים (כובע, משקפים, שפם, אף של ליצן וכו') הוא חובש אותם  זה ממש מצחיק את הילדים, אני מצלמת כל ילד עם המסכה ואביזרים, ממספרת את התמונות ושולחת להורים בווטסאפ, ההורים צריכים לנחש איזה ילד מסתתר מאחורי איזו מסכה  (אני עושה את זה להורים, אבל אפשר לעשות את החידון הזה גם לילדים) במידה ועושים את זה לילדים אז בוחרים עם כל ילד בנפרד מסכה ואביזרים ואז במפגש מראים לילדים והם צריכים לנחש איזה ילד  זה.
    לקטנטנים אפשר שהגננת תיקח מסכה של חיה או כל דבר אחר שהוא לא מפחיד, קודם תראה להם את המסכה ואחרי זה תעשה להם קוקו (תשים את המסכה ותוריד).
  1. תחפושות מפגש שני- יום אחרי זה אני ממשיכה את מנהג התחפושות ומביאה לגן סטנד עם המון תחפושות, אני מראה לילדים את התחפושות כל ילד מספר למה הוא מתחפש, ואני מסבירה לילדים שהסטנד עם התחפושות יהיה פה במהלך השבוע ובכל בוקר הם יוכלו לבחור תחפושת ממנו ולהתחפש.

    לגדולים אני מסבירה גם למה מתחפשים  בפורים לקטנים לא. (אני ממליצה להתאים את התחפושות לגיל של הילדים- הקטנים רק חצאיות וקצת אביזרים ולגדולים ממש תחפושות).

    בזום- לבקש מהילדים לבוא מחופשים לזום ושכל ילד יראה את התחפושת, אפשר גם לשיר שיר לכל תחפושת.
    קטנים- לשלוח סרטון בוקר טוב ולבקש מההורים והילדים לשלוח תמונה שלהם מחופשים.
  1. רעשנים- אני מביאה לגן קופסא סגורה מלאה ברעשנים ומנערת אותה הילדים צריכים לנחש מה יש בתוכה (זה משהו שעושה רעש, יש אחד או הרבה?), אחרי שהם נחשו אני מוציאה את הרעשנים ואנחנו מדברים על זה שהרעשנים עשויים מכל מיני חומרים, שהם באים בכל מיני גדלים וצבעים, כל ילד בוחר לו רעשן ואנחנו שרים איתם ומשחקים בהם.
  2. רעשנים מפגש שני- במפגש הבא אני מסבירה מתי אנחנו משתמשים ברעשנים (בזמן קריאת המגילה כשמוזכר השם המן) אני מחלקת לילדים רעשנים ומקריאה את המגילה הילדים צריכים להשמיע רעש בכל פעם שמוזכר השם המן.
    את הרעשנים אני משאירה בגן בתוך סלסלה והילדים יכולים לשחק בהם.

    בקבוצה קטנה- אני יושבת עם הילדים ואנו חושבים על עוד דברים שאנחנו מכירים שעושים רעש, אם אילו אברים בגוף שלנו אנחנו יכולים לעשות רעש, את זה אפשר לעשות גם בזום.
     עם הגדולים (גן חובה) הילדים כותבים את המילה רעשן והם צריכים למצוא לכל אות במילה רעשן מילה שמתחילה באות הזו (מילה שמתחילה בר', מילה שמתחילה בע', מילה שמתחילה בש', מילה שמתחילה בנ').

  1. משלוח מנות- אני מסבירה לילדים מהו המנהג הזה ומה שמים בתוך משלוח המנות (מאכל מלוח מאכל מתוק) אחר כך אנו עורכים הגרלה וכל ילד מגריל ילד אחר שלו הוא צריך להביא משלוח מנות (אני עושה רשימה קבועה: חטיף מתוק, חטיף מלוח, אוזני המן הפתעה קטנה וציור שהילד יצייר לחבר, על מנת למנוע אי שיוויון), אפשר במקום שיכינו בבית משלוחי מנות לבקש מכל הורה להביא משהו (חבילת פסק זמן, ביגלה, במבה, חבילה של מקופלות קטנות, אוזני המן וכו') לסדר לילדים שולחן וכל ילד עובר ושם לעצמו בחבילה מה שהוא רוצה, ואז אפשר להחליט האם הם מחליפים בינהם את המשלוחי מנות שהכינו או כל אחד לוקח לעצמו את מה שהכין.
    במידה ואנחנו בסגר, אפשר שכל ילד יביא משלוח מנות לחבר מהגן שגר קרוב אליו.
  1. משתה- אני מספרת לילדים שהמלך אחשורוש אהב לעשות משתה ושבעקבות המשתה שאסתר עשתה ובו דיברה אל ליבו של אחשורוש העם היהודי ניצל ולכן בפורים אנחנו נוהגים לעשות משתה ושגם אנחנו בגן נכין משתה, אני מסבירה להם מה זה משתה ומה צריך להיות בו ונותנת לילדים לבחור מה הם היו רוצים שיהיה במשתה של הגן (אני עושה רשימה מכל הדברים שהילדים אמרו ושולחת להורים כל אחד בוחר מה להביא) ביום של המשתה אני עורכת שולחן חגיגי (אפשר לעשות את זה עם הילדים) וכולנו מתיישבים מסביב לשולחן אוכלים, שותים, שרים ונהנים.
    לילדים הגדולים אפשר לתת לכתוב את התפריט של המשתה או לחשב כמה יעלה המשתה.
  1. מפגש על ליצנים- אני מביאה למפגש תמונות של הרבה סוגי ליצנים(פיארו, מוקיון, ליצן יום הולדת, ליצן רפואי וכו') אני מסבירה לילדים מה תפקידו של כל ליצן, אני מביאה כובעי ליצן שונים, אף של ליצן והילדים מתחפשים ואנו רוקדים ריקודים של ליצנים, אני שרה את השיר של יוקי הליצן עם הבובה.
    בקבוצה הקטנה אני מביאה את הציור של רומרו בריטו "הליצן" אנחנו מסתכלים עליה רואים איזה צבעים יש בה, אני הכנתי ממנה פאזל גדול שהילדים מרכיבים ואחר כך בסדנה הילדים מכינים את הליצן שלהם בעקבות כל הליצנים שראו.
    לקטנטנים הייתי שרה את יוקי הליצן עם הקונוס, נותנת גם להם לעשות, ילד שרוצה יכול לחבוש כובע של ליצן. אם אנחנו בסגר, אז אפשר לשלוח סרטון שאת שרה את יוקי, או לספר סיפור על ליצן.
    בזום אפשר לשיר את יוקי או לספר איזה סיפור של ליצן, אפשר לבקש מהילדים שיביאו בובת ליצן למפגש או תמונה של ליצן.

לקטנים

  1. אוזני המן- הסבר למה אוכלים אוזני המן, אכילת אוזני המן
    בקבוצה הקטנה- הכנת אוזני המן עם הילדים.
    ואפשר לעשות גם מבחן טעימות- ילד עוצם עינים נותנים לו לטעום אוזן המן והוא צריך להגיד במה זה ממולא (שוקולד, תמרים, פרג וכו').
  1. הקראת המגילה- אני מספרת לילדים על מנהג זה, במידה ואפשר להזמין הורים, אז אני מזמינה אותם לקריאת מגילה שבה הילדים ממחיזים את המגילה ההורים אוחזים ברעשנים וכל פעם שמוזכרת המילה המן הם מרעישים ברעשן.
    עם הקטנים במידה ורוצים, אפשר שההורים ימחיזו להם (אבל ממש לא חובה בגיל הזה לספר את המגילה).
  1. תהלוכת פורים-כל ילד בוחר תחפושת מהתחפושות בגן, אני מבקשת כמה הורים שיבואו ללוות ואנו יוצאים לתהלוכת פורים בשכונה בה אנו שרים ומברכים את העוברים ושבים בחג שמח (אפשר לעשות את זה גם עם התחפושות מהבית).
    את המנהג הזה אפשר לעשות אפילו עכשיו כי מותר לטייל ולהיות האויר הפתוח.
  1. קרנבל תחפושות- כל ילד מגיע מהבית עם התחפושת אותה הוריו קנו לו, אני מכינה מראש קטע מוזיקלי לכל תחפושת (לפעמים אני ממש כותבת סיפור קצר שבו אני משלבת את כל התחפושות של הילדים ואז בכל פעם ילד אחר קם ומציג לנו את התחפושת) אחר כך רוקדים ושרים שירי פורים ואוכלים
    אוזני המן.
  1. מסיבת פיג'מות- בבוקר הילדים באים לגן מלא במזרונים כריות ובובות רכות ואנו משתוללים ועושים מלחמת כריות,  כשכל הילדים הגיעו אני מושיבה אותם על המזרונים ומספרת סיפור שקשור לשינה (הילדון שלא רצה לישון/הלן קופר)שכל פעם אני עוצרת ושמה שירים שמתאימים (לא רוצה לישון, טסה הרכבת, תזמורת וכו').
    גם מסיבת פיג'מות אפשר לעשות בזום, להקריא סיפור, להכין ארוחת ערב ביחד, כל ילד יראה את הפיג'מה שלו.
  1. מסיבות נושא- יש שנים שאני בוחרת חוץ מהקרנבל תחפושות (שבו הילדים באים מחופשים בתחפושת שהם רוצים) גם מסיבה שבה כולם מתחפשים לפי נושא מסוים( בדרך כלל זה נושא שהילדים אוהבים או סיפור שהם אוהבים לקרוא) עשיתי פעם אגם הברבורים, מסיבת מכוניות, מסיבת מלכים ולמכות, במסיבה הזו מכינים תפאורה מתאימה, מספרים סיפורים בנושא, שירים על הנושא, כל ילד מציג את התחפושת שלו.

סיפורים ושירים בנושא:

  • סיפור המגילה לגיל הרך (יש של הוצאת ליתם, יש של אורלי נעמה  אלקריב מדרך המילים, למירי צללזון יש ספר בשם סיפורים לפורים וגם שם מסופרת מגילת אסתר במותאמת לילדים)
  • מעשה בכובעים
  • מעשה באוזן המן/ לווין קפניס
  • מי רוצה להיות מה?/ שרה זלוף
  • הליצן שנרדם/ שרה זלוף
  • שירים אני אוהבת את השירים הקלאסיים לאתי גרנות יש דיסק קרנבל פורים שיש בו כמה שירים שאני אוהבת.

יצירות

  • הכנת רעשנים מחומרים שונים( קופסאות גפרורים, גמדים, גלילי נייר טואלט)
  • הכנת מסכות מחמרים שונים- גבס, נייר, פלסטיק, בד
  • הכנת כובעים וכתרים- מעיתונים, עיסת נייר, בריסטולים, בדים.
  • הכנת שרביטים
  • הכנת קופסא/מארז למשלוח מנות- קישוט קופסא, הכנת וקישוט של כובע ליצן שישם אחר כך לאריזת משלוח המנות, קישוט צלחת, קישוט של מסכה שבה נשים את המשלוח.
  • הדבקת סמלי החג
  • הכנת ליצנים
  • צביעת המגילה,
  • צביעת דמויות המגילה.

קישוט הגן ולוח נושא

בפורים הגן צריך להיות שמח וצבעוני, אפשר למלא אותו בהמון קרפים צבעונים, ועל בדים ולזה להוסיף קישוטים הקשורים לנושא.

  • קישוט מהעבודות של הילדים- למלא את הגן במלא מסכות שהם הכינו וליצנים.
  • הכנת ארמון- מאל בד או מקרטון בו יכולות להיות כל דמויות המגילה, אפשר שהפנים של הדמויות יהיו הפנים של הילדים.
  • ארמון עם מלא חלונות בריסטול נפתחים שבכל חלון תמונה של ילד מהגן מחופש.
  • גן של ליצנים אני ממלא את הגן בליצנים מסוגים שונים, אפשר גם לשים תמונות של הילדים בתור ליצנים.
  • לוח למה אמא ואבא התחפשו כשהיו קטנים- תמונות של ההורים מחופשים כשהיו ילדים.

קישוט הגן לפי נושא-

  • אגם הברבורים- הכל מסביב היה כחול הפנים של הילדים היו בתוך דמויות של הסיפור, בחצר עשיתי מברכה אגם עם ברבורים מקלקר.
  • עליסה בארץ הפלאות – הגן היה מקושט עם אלמנטים של הסיפור (משבצות שחור לבן, מראות, הגן של מלכת הלבבות) וציור הדמויות המרכזיות של הסיפור.
  • מסלול מכוניות- כל הגן כמו מסלול , מלא מכוניות מסביב בתוך כל מכונית תמונה של ילד.
  • יער של הדרדסים- כל ילד הוא דרדס
  • קישוט הגן באלבדים שחור, צהוב, אדום, אני מציירת את מיקימאוס ומיני בגודל A4נותנת לילדים לבחור מה הם רוצים להיות מיקי או מיני, אני מדפיסה את הדמויות כמספר הילדים בגן ושמה את הפנים של הילדים בתור הדמויות.

התקופה עכשיו נורא מבלבלת ולא בטוח אם נחזור לגן ואם נחזור, אז מה ישר ללמד פורים? אני אומרת וכך נהגתי גם אחרי הסגרים הקודמים, מצד אחד לתת זמן התאקלמות ומצד שני השגרה ממש אוזרת להתאקלמות.

וממה שאני שומעת מההורים הילדים ממש מחכים לפורים.

אהבתן את המערך?

הצטרפו לקבוצת וואטסאפ שקטה
וקבלו מדי שבוע מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם!

בלחיצה על כפתור ההצטרפות הנכם מאשרים קבלת תוכן שיווקי
(מבטיחים לא לשלוח ספאם!)

מערכים נוספים שיכולים לעזור לך:

מערכים נוספים:

רוצה מערך שיעור מקיף בחינם בכל שבוע למייל?

פעילויות מגוונות | פלייליסט של שירים | רשימת ספרים | רעיונות ליצירה ועוד...