כשלמדתי לתואר השני עשיתי קורס בחקר המוח, שם למדתי כמה המוזיקה הקלאסית תורמת לבניית מוח תומך למידה, ארגון והרגעה. מאז אני משתדלת להוסיף לפעילויות בגן גם פעילויות עם מוסיקה קלאסית.
- אני אוהבת לקחת קטע מוזיקלי ולהתחיל איתו את מפגש הבוקר (אני אוהבת את אייר של באך, סונטה לירח של בטהובן, השעון הסינקופי, בלאדה לאדליין). לכל קטע אני מתאימה תנועות למוזיקה, משתדלת תמיד תנועות שמשלבות את הקצב (תפיחות על הברכיים לפי הקצב, ציור המספר שמונה שוכב באויר, הצלבות של הידיים), חשוב שהתנועות יחזרו על עצמן.
פעילות זו מתאימה גם לתינוקות. - פעילות בעקבות "אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי- אני מספרת את הסיפור מספר פעמים, אחרי שהילדים מכירים את הסיפור ואת הדמויות אני בוחרת קטע מוזיקלי מתוך היצירה ואנחנו מדמיינים מה קורה שם. עם ילדים קטנים אני מספרת, עם גדולים אני נותנת להם לספר את הסיפור בעצמם.
- אני ממשיכה עם "אגם הברבורים" והפעם משמיעה את אותו קטע ואנחנו רוקדים לצלילי המוזיקה תוך כדאי שאנחנו מדמיינים את הסיפור. אני חוזרת על זה בכמה מפגשים.
- לסיכום הנושא אני עושה את הנשף של אגם הברבורים: מכינים אגם מבד או נייר כחול עם ברבורים, כרכרות, הילדים בוחרים לאיזה דמות מהסיפור הם מתחפשים, אנחנו רוקדים ועושים ארוחה חגיגית.
- פעילות בעקבות "מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי- אני מספרת את הסיפור כמה פעמים, אחר כך אני מכינה את הדמויות- מצוירות או מבובות, ומפצח אגוזים אמיתי ואנו ממחיזים את הסיפור ביחד.
- ממשיכים עם "מפצח האגוזים"- אני והילדים מאזינים ליצירה המוזיקלית ומספרים תוך כדי המוזיקה את הסיפור ורוקדים לצלילי היצירה. את היצירה הזאת יש מוקלטת ביחד עם הסיפור כך שאפשר להשמיע את זה.
- פעילות בעקבות "פטר והזאב" של היוצר סרגיי פרוקופייב- אני מספרת את הסיפור מספר פעמים. אחר כך אנחנו מאזינים ליצירה ומזהים את כלי הנגינה שיש בסיפור.
- בהמשך ל"פטר והזאב"- אני מחלקת לילדים תמונות של כלי הנגינה שמופעים בסיפור אנחנו מדברים על כלי הנגינה שמופיעים בסיפר: ממה הם עשויים? איזה צלילים הם מפיקים? לאיזה משפחה הם שייכים (כלי נשיפה, מיתרים וכו) למה התאימו דווקא את הכלי הזה לדמות שלו?
- סיפורים מוזיקליים נוספים: החלילן מהמלין, קרנבל החיות.
- אפשר להביא את התווים של אחת מהיצירות וללמד את הילדים, אך כותבים תווים? איך קוראים תווים?
- "ארבע העונות" של ויואלדי- בכל עונת שנה (סתיו, חורף, אביב וקיץ) אני משמיעה את הקטע המוזיקלי שלה ואני והילדים מדמיינים מה חשב ויולאדי כשהלחין את היצירה. אחר כך אנחנו מציירים כשברקע נשמעת היצירה ואנחנו רוקדים לצליליה.
- אחרי שאני מסיימת את נושא הקיץ ואחרי ששמענו כל פעם חלק מהיצירה אני משמיעה להם את היצירה כולה.
עםם תינוקות וצעירים מספיק רק להשמיע את היצירה.
יצירות מתאימות לנושא:
- הכנת ברבורים
- הכנת מפצח אגוזים
- הכנת דמויות פטר והזאב
- ציור תווים
- לצייר לפי ההרגשה שהמוזיקה עושה לי או בצבעים שמשקפים את הרגש שהמוזיקה עושה לי.
רשימת היצירות המוזיקליות ויצירות נוספות:
- סונטה לירח/בטהובן
- אייר/באך
- בלדה לאדלין
- השעון הסינקופי/ לירוי אנדרסון
- מפצח האגוזים/ צ'יקובסקי
- אגם הברבורים/צ'יקובסקי
- פטר והזאב/ סרגיי פרוקופייב
- החלילן מהמלין/ ג'ון קוריליאנו
- קרנבל החיות/סן- סנס
- הדנובה הכחולה/יוהאן שטארוס
- מחול החרבות/חצ'טוארן
- סימפונית הצעצועים/ליאופולד מוצארט
- מעוף הדבורה/רימסקי- קורסקוב
- הבדרן/ סקוט ג'ופלין
- ארבע העונות/ ויואלדי
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
אני מאמינה שחשוב לחשוף את הילדים לסגנונות רבים של מוזיקה.