בכל נושא אני אוהבת לשלב גם עבודה במליאה וגם עבודה בקבוצות קטנות, הפעם אני מביאה לכן רעיונות לעבודה בקבוצות קטנות בנושאים משפחה וחורף
- הכנת כלים לאיסוף מי גשמים: לוקחים בקבוקים, צנצנות וקעריות, נותנים לילדים לקשט ומציירים סרגל שימדוד את הגשם. מניחים את הכלים בחצר ולאחר שיורד גשם הילדים מסתכלים ורואים כמה מי גשם נאספו בכלים שלהם. אפשר לעשות מד גשם לכל ילד או מד גשם קבוצתי. אחר כך מביאים את מדי הגשם, שמים טיפה תחת מיקרוסקופ ורואים מה יש במי גשם. מנקים את המיקרוסקופ ושמים מי ברז ושוב מסתכלים ורואים מה ההבדלים.
- פעילות עם שלוליות: לוקחים כל פעם קבוצה אחת לשלולית שיש בחצר או ליד הגן, הילדים מתבוננים רואים את הצל שלהם, משחקים איתו משחקי מראה. אחר כך מראים לילדים מה קורה כשזורקים אבן לשלולית. לבסוף הילדים ממלאים כוס במי השלולית כדי לבחון אחר כך תחת המיקרוסקופ.
- ניסוי מצבי צבירה: לוקחים קובייה של קרח נותנים לילדים להרגיש ומשוחחים איתם על איך הקרח מרגיש (הוא קר, הוא חלק הוא קשה וכו'), משאירים את קוביית הקרח בתוך צלוחית. אחר כך מביאים כוס עם מים ונותנים לילדים להרגיש ומשוחחים איתם על המים (הם קרים או חמים, האם הם קשים כמו הקרח? או חלקים כמוהו) את הכוס עם המים מכניסים למקפיא. יום למחרת או כמה שעות אחרי (תלוי בסדר היום ובזמן) מסתכלים מה קרה לקוביית הקרח שהשארנו בצלוחית (היא נמסה והפכה למים) ומה קרה לכוס מים ששמנו במקפיא (הם קפאו והפכו לקרח). דנים עם הילדים מה קרה בתהליך ולמה המים קפאו והקרח הפשיר, לסיום לוקחים מים ושמים בקומקום ומראים לילדים מה קורה למים כשמרתיחים אותם.
- ייבוש פרחים: כל ילד בוחר פרח או צמח שהוא רוצה ומותר לקטוף ומביא אותו לגן. מחפשים ביחד עם הילדים במגדיר פרחים מה סוג הפרח ומה שמו ואז מתחילים בתהליך הייבוש (שמים בספר וממתנים כמה ימים), אחרי שהפרחים התייבשו הילדים יוצרים יצירות איתם בסדנה.
- לוקחים את הציור "חורף" של קלוד מונה ואת הציור "חורף לבן" של אדגר דגה. מתבוננים בכל צירו וחושבים מה הרגיש הצייר כשצייר את הציור? מה התבוננות בציור גורמת לילדים לחוש? משווים בין הציורים רואים מה דומה ומה שונה. מבקשים מהילדים לעצום את העיניים ולהגיד באיזה צבעים הם היו מציירים את החורף ומה היו מצירים בו? אחר כך נותנים לילדים דפים והם מציירים עם הצבעים שהם אמרו. (אתן יכולות לבחור גם ציורים אחרים, העיקר שיהיה בהם סממנים של חורף).
- למה יש פירות שיש לנו רק בחורף ופירות שיש רק בקיץ? למה יש פירות שיש בכל העונות? דנים עם הילדים בשאלות אלו, מספרים להם מה הסיבה ומונים איתם ביחד אילו פירות יש רק בחורף, אילו פירות יש רק בקיץ ואילו פירות יש בכל העונות. אפשר לספר גם שיש פירות שמקפיאים ואז הם נמצאים כל הזמן. שואלים את הילדים אילו פירות הם אוהבים בחורף, ואילו פירות הם אוהבים בקיץ?
- מאזינים עם הילדים לשיר "חורף" של גידי גוב ומבקשים מהם להגיד אילו בגדים של חורף מוזכרים בשיר ולמה משמש כל בגד? (אפשר לעשות את זה גם עם שירים אחרים).
- יושבים עם הילדים ומתבוננים בתמונות של משפחות שונות: סבא סבתא ונכד, שני אבות עם ילד, שתי אימהות עם 2 ילדים, אמא אבא וילדים, תמונה עם סבא ,סבתא, ילדים, הורים, תמונה של אמא ובת וכו') לא אומרים להם שאלו משפחות, שואלים אותם מה דומה ומה שונה בין התמונות? מנסים להביא אותם להבנה שבכל התמונות יש משפחות, אחרי שהגיעו למסקנה זו שואלים אותם איך נראית המשפחה שלהם? אחרי שתיארו את המשפחה שלהם, דנים מה גורם למשפחה להיות משפחה?
- נותנים לילדים ליצור את המשפחה שלהם (בטושים, גירים, הדבקה).
- מה המאכל שאני הכי אוהב שההורים שלי מבשלים לי? כל ילד מספר, מבקשים מההורים את המתכון ומכינים עם הילדים מתכון אורייני, לסיום אפשר להכין את המאכלים בגן או לבקש מההורים להכין ולהביא אל הגן.
- למי אני דומה? מתבוננים בתמונות של ההורים, נותנים לילדים מראה ומבקשים מהם להגיד מה דומה בניהם לבין ההורים שלהם?
- מאזינים לשיר "המשפחה שלי" של שלמה ניצן ומבקשים מהילדים לזהות אילו דמויות שקשורות למשפחה יש בשיר.
העבודה בקבוצה קטנה מאפשר לתת תשומת לב ומקום לכל הילדים. אני אוהבת לדון איתם ולשאול שאלות המאפשרות גם לשקטים ולביישנים להיפתח.