Young woman standing on a bus listening to music

עצמאות בתחבורה הציבורית

עבודה על התנהלות עצמאית בתחבורה הציבורית לילדים ונוער הזקוקים לכך

  1. מתחילים את הדיון על הנושא ממשחק שאלות ותשובות:
    מפזרים על הרצפה שאלות בנושא תחבורה ציבורית
    דוגמאות לשאלות:
    *איזה חברה נוסעת באזור המרכז? דן
    *איזה חברה היא לנסיעות בין עירוניות ובצפון? אגד
    *איך משלמים על נסיעה? באמצעות רב קו או אפליקציית מוביט
    *איך מודיעים שרוצים לרדת מהאוטובוס? מצלצלים בכפתור
    *איזו אפליקציה מראה לנו זמני נסיעה ומסלול? מוביט
    יש שתי אפשרויות לשחק את המשחק- נותנים לילדים להרים כרטיסייה עם השאלה וכל חברי הקבוצה דנים בזה ומוצאים את התשובה, או מי שמרים את השאלה צריך לענות (אפשר ליצור כרטיסיות בצבע דומה עם התשובה).
  2. תשלום על הנסיעה:
    אפליקציית Rav-Kav online להטענת הרב קו-
    עושים עם הנערים/נערות סימולציה איך מטעינים רב קו.
    מלמדים אותם על האפליקציה, על השלבים שצריך לעבור בזמן הטענת הרב קו
    -הנחת הכרטיס על הטלפון
    -בחירת מסלול שרוצים, ערך צבור או חופשי חודשי
    -לחיצה על רכישה
    -הקלדת מספר תעודת זהות ותשלום
    -הצמדת הרבקו למכשיר עד קבלת הודעה שהטעינה עברה בהצלחה.
    פעם אחת המורה עושה את זה ומראה את סדר הפעולות. אחר כך משחקים  משחק שהנערים/נערות מסדרים תמונות או כרטיסיות עם צילומי מסך של האפליקצייה שבהן כתובים השלבים לפי הסדר. לבסוף הם מתאמנים בעצמם. אפשר שכל אחד יעשה את זה מול הקבוצה כולה או שכל אחד יעשה את התרגול עם הפלאפון שלו כאשר המורה עוברת ועוזרת.
    תשלום דרך אפליקציית מוביט:
    ישנה אפשרות לתשלום ללא רב קו. מזינים את פרטי כרטיס האשראי לאפליקציית מוביט. אחרי העלייה לאוטובוס סורקים קוד QR והחיוב על הנסיעה מתבצע מהאשראי. ניתן לרכוש גם שם ערך צבור או חופשי חודשי.
  3. בזמן הטענת הרב קו צריך להקליד את מספר הזהות. במידה והנערים/נערות לא יודעים את מספר הזהות שלהם, אפשר לעשות פעילות שבה משננים את מספרי הזהות ומוצאים דרכים לזכור את המספר (לדוגמא לזכור את המספר דרך שיר, או לזכור כל פעם צרוף של שני מספרים או כל דרך אחרת שתעזור להם לזכור).
    המורה יכולה לזרוק מספר ומי שהמספר שייך לו קם ורושם את זה על הלוח או במחשב (תלוי מה יש בבית ספר), אפשר לכתוב את המספרים על כרטיסיות ונערים/נערות צריכים לזהות את המספר שלהם, משחק נוסף שאפשר לעשות זה לפזר ספרות שונות והנערים והנערות צריכים להרכיב מהספרות את מספר הזהות שלהם.
  4. מה קורה כאשר יושב לידינו מישהו שמשהו בו מפריע לנו?
    לעשות דיון בכיתה שבו הנערים/נערות חושבים על פתרונות- מה אפשר לעשות במקרה כזה? נותנים כמה אופציות וכמה משפטים ומתרגלים איתם את אמירת המשפטים.
    עושים סימולציה של אוטובוס כשכל פעם מישהו אחד הוא הנער ואחד הוא הנוסע שיושב לידו. הנער/ה צריכים להגיד את אחד מהמשפטים שלמדו.
  5. כמה זמן להתכונן מראש לירידה מהאוטובוס?
    ללמד את הנערים/נערות איך להתכונן לירידה? מתי לצלצל בפעמון? מתי לבקש ממי שיושב לידי לקום ולתת לי לרדת?
    זה שונה מאדם לאדם, גם פה כדאי לפתח דיון ושכל אחד יחשוב כמה זמן אני צריכה כדאי להתכונן לירידה, גם במקרה זה הייתי עושה סימולציה. הנערים ישבו במשהו שידמה אוטובוס עם תיקים וחפצים שהם נוסעים איתם בדרך כלל. כל פעם אחד אחר יצטרך לרדת ולתרגל את הירידה והבקשה מהאדם האחר לתת לו לרדת.
    גם פה אפשר להכין משפטים על כרטיסיות ושכל אחד יבחר לו את המשפט שמתאים לו
  6. מה עושים כשמישהו פונה אליך ושואל שאלה?
    להתכונן עם הנערים והנערות למקרה שמישהו שואל שאלה ומבקש עזרה. למשל האם התחנה הבא זה ז'בוטינסקי רשי? מתי האוטובוס מגיע? מה כדאי לענות, האם להגיד לא יודע/ת או להכנס לשיחה? כמובן כל אחד לפי מה שהוא מרגיש והיכולת שלו

אהבתן את המערך?

הצטרפו לקבוצת וואטסאפ שקטה
וקבלו מדי שבוע מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם!

בלחיצה על כפתור ההצטרפות הנכם מאשרים קבלת תוכן שיווקי
(מבטיחים לא לשלוח ספאם!)

מערכים נוספים שיכולים לעזור לך:

את נושא המנהיגות אפשר לפתח לתחומים שונים: מנהיגים בעולם, מנהיגות נשית, מנהיגות הורית ומנהיגות חברתית. זו הזדמנות טובה להעלות ולהרים דווקא את הילדים המופנמים, שנחבאים אל הכלים, או את אלו הפחות דומיננטיים.

מערך בנושא שנתי – מנהיגות ומנהיגים

את נושא המנהיגות אפשר לפתח לתחומים שונים: מנהיגים בעולם, מנהיגות נשית, מנהיגות הורית ומנהיגות חברתית. זו הזדמנות טובה להעלות ולהרים דווקא את הילדים המופנמים, שנחבאים אל הכלים, או את אלו הפחות דומיננטיים.

למערך המלא »
אני אוהבת לדבר על רגשות לאורך כל השנה ובכל מיני דרכים. גם במשחק, גם בשיחה, גם בתנועה וגם בשיר. פשוט לשלב את זה במקומות הנכונים ולתת לילדים להבין שבגן יש מקום לכל הרגשות ומותר להביע אותם.

מערך בנושא רגשות

אני אוהבת לדבר על רגשות לאורך כל השנה ובכל מיני דרכים. גם
במשחק, גם בשיחה, גם בתנועה וגם בשיר. פשוט לשלב את זה במקומות הנכונים ולתת לילדים להבין שבגן יש מקום לכל הרגשות ומותר להביע אותם.

למערך המלא »

מערכים נוספים:

רוצה מערך שיעור מקיף בחינם בכל שבוע למייל?

פעילויות מגוונות | פלייליסט של שירים | רשימת ספרים | רעיונות ליצירה ועוד...