פעילות בעקבות הספר "מעשה במלך אחד והרבה צבעים", לצעירים יותר אפשר בעקבות הספר מעשה "בחמשה בלונים".
כל יום מדברים על צבע אחר, אפשר לבקש מהילדים לבוא כל יום לבושים בצבע הנלמד, אפשר כל יום לקשט את הגן בצבע הנלמד.
- יום ראשון- נלמד על הצבע האדום. איזה דברים אדומים אנחנו מכירים, ריקוד עם מטפחות אדומות, התבוננות מצלופן אדום.
באותו יום הילדים יאכלו מאכלים אדומים- פסטה עם רוטב אדום, עגבנייה, תות, אבטיח.
ביצירה הילדים יקשטו גלימה אדומה, אם זה בעקבות 'חמישה בלונים' אז אפשר לתת להם לקשט בלון או להכין בלון אדום מקרטון ולתת להם לקשט.
- יום שני- נלמד על הצבע הצהוב. נמנה דברים שהם בצבע צהוב, נערבב צהוב עם אדום ונראה איזה צבע יוצא, נמיין דברים צהובים ואדומים.
באותו יום הילדים יאכלו מאכלים צהובים- אורז צהוב, מלון, בננה, גבינה צהובה, מיץ תפוזים או לימונדה.
ביצירה- הילדים יקשטו כתר צהוב, מי שעושה בעקבות חמישה בלונים- אז הילדים מקשטים בלון צהוב או אמיתי או מקרטון.
- יום שלישי- נלמד על הצבע הכחול. נמנה דברים שאנחנו מכירים והם בצבע כחול, נערבב כחול עם צהוב ונראה מה יוצא וכחול עם אדום ונראה מה יוצא, נראה את גווניו השונים של הכחול, נעשה פעילות עם חישוקים כחולים- נקפוץ בהם, נסובב אותם על הגוף.
האוכל באותו יום יהיה רגיל אלא אם אתן מכירות מאכלים כחולים, אני מעדיפה לתת פחות דברים עם צבעי מאכל.
ניסוי עם סוכריות m&m- שמים חבילת סוכריות במים רותחים ורואים איך הצבע יורד.
יצירה- ערבוב שלושת הצבעים שלמדנו בעזרת גולה. במידה ואתן עושות בעקבות חמישה בלונים לתת לילדים לקשט בלון כחול.
- יום רביעי- נלמד על הצבע הלבן. נמנה דברים שאנחנו מכירים והם לבנים, נערבב צבעים שונים עם לבן ונראה מה קורה להם, נמיין חפצים לפי הצבעים השונים שלמדנו.
באותו יום הילדים יאכלו- אורז/פתיתים לבנים, גבינה לבנה.
יצירה יקשטו שרביטים עם מדבקות לבנות.
במידה ואתן עושות בעקבות חמישה בלונים אז תבחרו באותו יום בצבע הירוק ואז למנות דברים ירוקים, ערבוב ירוק עם עוד צבעים, מיון, התבוננות דרך צלופן ירוק. מבחינת אוכל מלפפון, חסה, פסטו, זיתים. יצירה- קישוט בלון ירוק.
- יום חמישי -נלמד על הצבע השחור. נמנה דברים שאנחנו מכירים בשחור, נערבב את הצבע השחור בצבעים אחרים ונראה מה קורה להם, נשים בד שחור על חפצים שונים ונראה האם אנחנו רואים אותם.
באותו יום הילדים יאכלו זיתים שחורים.
יצירה הילדים יציירו עם עיפרון פחם.
במקרה שעושים בעקבות חמישה בלונים אז היום החמישי הוא הצבע הסגול. מונים דברים סגולים, אוכלים כרוב סגול וענבים סגולים או אוכמניות.
ניסוי עם כרוב סגול- לוקחים כרוב סגול שמים בתוך קנקן או סיר (לתת לילד לקרוע את העלים) על העלים שופכים מים רותחים בערך ליטר וחצי של מים ומחכים שהמים יתקררו. המים נהיו סגולים והכרוב נהיה לבן. מוזגים חומרים שונים לכוסות: לכוס אחת מוסיפים חומר לניקוי אסלות, כוס אחרת עם חומץ, כוס אחת עם מלח, כוס אחת עם סודה לשתייה וכוס אחת עם אבקת כביסה, ממלאים חצי מכל כוס מים מהברז והשאר מוזגים את המים הסגולים שיצאו מהכרוב והמים ישנו את צבעם.
יצירה: קישוט בלון סגול.
- יום שישי- סיכום נושא הצבעים, בוחרים ציור של מאטיס או של מירו (שניהם ציירים שאהבו הרבה צבע) מסתכלים עם הילדים על הצבעים ויוצרים ציור בעקבות הציור של האומן, משחקים תופסת צבעים.
- בסיום השבוע כל ילד יוצא עם כל האביזרים שהכין- אם בחרתן במעשה במלך אחד והרבה צבעים של דתיה בן דור אז הילדים יוצאים כמו מלך עם הגלימה, שרביט וכתר.
- אפשרות שנייה זה לצלם בכל יום את הילד עם היצירה שהכין על רקע הצבע של היום (פעם אחת עם הגלימה, פעם אחת עם הכתר, פעם עם השרביט וכו') ולהכין ספר בעקבות הסיפור רק עם תמונות הילדים.
- במידה ובחרתן בחמישה בלונים של מרים רות אז בסיום השבוע הילדים יוצאים עם כל חמשת הבלונים.
- אפשרות שנייה לצלם אותם במהלך השבוע עם בלונים ולעשות ספר עם הסיפור והתמונות שלהם.
עוד סיפורים בנושא:
- קט כחול קט צהוב/ ליאוני לאו.
- פילים בכל הצבעים/ אמי רובינגר
- הצבעים חוזרים הביתה/ דרו דיוולט
- מסע בין הצבעים/מורן אהרון
שירים בנושא:
- חברים בכל מיני צבעים
- כך נולד הצבע
- שיר הצבע האדום
- שיר ערש לצבעים
לשלב את הצבעים כחלק מההתנהלות השוטפת בגן. אני נוהגת להכניס צבעים לכל פעילות- כשאנו אוכלים מדברים על צבע האוכל, כשהילדים מסדרים אני מבקשת מהם להביא רק משחקים צהובים, אחר כך רק אדומים וכו'.