Mix of dried fruits

מערכים על ט"ו בשבט לזום- ללימוד מרחוק

  1. אני מתחילה את הנושא ומספרת לילדים שחוגגים יום הולדת לעצים בתאריך ט"ו בשבט ואני שואלת את הילדים האם הם מכירים עצים ואילו עצים? והם מספרים על העצים שיש להם ליד הבית.

  2. סוגי עצים- אני מביאה שש תמונות של עצים (אפשר או להראות כל פעם למצלמה או להכין מראש מצגת) ואנחנו עוברים על העצים שיש רואים האם זה עצים שהילדים מכירים, אם לא אני מספרת לילדים על העץ ואנו מחלקים אותם לעצי סרק (עצים ללא פירות למאכל) ועצי פרי.

  3. חלקי העץ- לפני המפגש אני מבקשת מההורים והילדים שיביאו למפגש חלקי עץ (ענפים, פירות, עלים וכו') במפגש אני מדברת על חלקי העץ, אני מתחילה מלשאול את הילדים איזה חלקים של העץ הם הביאו למפגש? (הילדים הגדולים יודעים, לקטנים זה קצת קשה) אני מביאה תמונה או ציור של גזע, שורשים וצמרת ומסבירה לילדים שאלו גם חלקי עץ אבל שאותם אי אפשר להביא בגלל שהם תקועים באדמה, או גבוהים מידיי. אני עוברת עם הילדים על כל חלקי העץ מלמטה עד למעלה.

  4. תוצרי העץ- אני מבקשת מהילדים להביא למפגש אביזרים שונים (דף, עיפרון, עט, קובייה מעץ, לגו, מכונית מפלסטיק, קרם פנים, שמן זית, תפוז, קרון רכבת מעץ, תרופה, וכו') ואנו ממיינים ביחד מה עושי מעץ ומה לא וכל דבר שעשוי מעץ אני מסבירה איך עושים אותו.

  5. פירות יבשים- אני מבקשת מההורים להביא לילדים פירות יבשים, (לדוגמא: צימוק, משמש מיובש ושזיף מיובש) ולהכין ליד 3 קעריות עם מים, את המפגש אני פותחת מלהסביר למה אוכלים בט"ו בשבט פירות יבשים ואז מציעה לילדים שנחזיר לפירות היבשים את הנוזלים, כל ילד יכניס לקעריות את הפירות (כל פרי בקערה נפרדת) ואומרת לילדים שנחכה כמה ימים ונראה מה קרה לפירות.

  6. אומנות- להרבה ציריים יש ציורים של עצים, לקלוד מונה יש כמה, לגוסטובו קליימט יש ציור מפורסם, לואן גוך גם יש ציור של עצים, לאנה טיכו יש ציור מפורסם של עץ זית- אני בוחרת כמה ציורים (אפשר להראות או שיתוף מסך, או מצגת או שהגננת פשוט תחזיק מול המצלמה) מראה לילדים אנחנו משווים בניהם (צבע, כמה עצים יש, האם זה נראה כמו עץ אמיתי), בסיום המפגש אני מבקשת מהילדים לצייר עץ בעקבות אחד מהציורים שראינו ולשלוח בקבוצת ווטסאפ או להביא להראות במפגש הבא.

  7. עבודה עם שירים וסיפורים- לגדולים אפשר לקחת את השיר "מקהלה עליזה"- ולספור כמה סוגי ציפורים מוזכרים בשיר? כמה סוגי עצים?
    לקטנים- אפשר לקחת את הסיפור שישה בשקיק להקריא להם, אחר כך לבקש מהם שיכניסו לשקית כל פעם פרי אחר ולשאול אותם האם יש מקום בשקית? האם לפירות צפוף? אחר כך לבקש מהם להוציא כל פעם פרי מהשקית ולראות מתי יש בשקית מספיק מקום.

 

ספרים בנושא:

  • שישה בשקיק/ לווין קפניס
  • עץ האורן הבודד/ יהודה פרדיס
  • האורן שלא שמח בחלקו (לא מצאתי מי הסופר), יש את הגרסה "האגדה על השיח הקטן" של אוסנת ישפה ויש את הגרסה " האורן שלמד להיות שמח בחלקו/דנית טולדו אנדרסון.
  • הדקלום איך זה להיות עץ/ דתייה בן דור
  • העץ הנדיב/של סלברסטון
  • דקלום /שיר בחצר של סבא/ פרומה ארנברג
  • חנן הגנן


שירים בנושא:

  • מקהלה עליזה/ לאה נאור
  • ההר הירוק/ יהורם טהרלב
  • בארץ אהבתי/ לאה גולדברג
  • גמדים וענקים בט"ו בשבט אילאיל שרון
  • וכל השירים הקלאסים (כך הולכים השותלים, השקדייה פורחת וכו').

 

 

ט"ו בשבט הוא חג שממש נדרש ללמד אותו בטבע וחוויתי, התקופה הנוכחית מונעת זאת מאיתנו, אני משתדלת גם בתקופה זו להעביר עד כמה חוויתי ומוחשי שאני יכולה.

אהבתן את המערך?

הצטרפו לקבוצת וואטסאפ שקטה
וקבלו מדי שבוע מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם!

בלחיצה על כפתור ההצטרפות הנכם מאשרים קבלת תוכן שיווקי
(מבטיחים לא לשלוח ספאם!)

מערכים נוספים שיכולים לעזור לך:

את נושא המנהיגות אפשר לפתח לתחומים שונים: מנהיגים בעולם, מנהיגות נשית, מנהיגות הורית ומנהיגות חברתית. זו הזדמנות טובה להעלות ולהרים דווקא את הילדים המופנמים, שנחבאים אל הכלים, או את אלו הפחות דומיננטיים.

מערך בנושא שנתי – מנהיגות ומנהיגים

את נושא המנהיגות אפשר לפתח לתחומים שונים: מנהיגים בעולם, מנהיגות נשית, מנהיגות הורית ומנהיגות חברתית. זו הזדמנות טובה להעלות ולהרים דווקא את הילדים המופנמים, שנחבאים אל הכלים, או את אלו הפחות דומיננטיים.

למערך המלא »

מערכים נוספים:

רוצה מערך שיעור מקיף בחינם בכל שבוע למייל?

פעילויות מגוונות | פלייליסט של שירים | רשימת ספרים | רעיונות ליצירה ועוד...