סיפור החג
את סיפור החג אני מספרת ב-2-3 חלקים, בהתאם לסבלנותם של הילדים, וחוזרת עליו מספר פעמים לאורך תקופת הנושא.
בהקראה הראשונה אני משתמשת באביזרים: תמונות של בית המקדש, מנורה, חיילים מפלסטיק בתור היוונים, ודמויות אחרות בתור המכבים.
בפעמים הבאות שאני חוזרת על הסיפור, אני כבר מספרת ללא אביזרים.
נרות
- מפגש ראשון: הכרת נרות לשימושים שונים. מה מאפיין כל נר?
- מפגש שני: איך מרגיש הנר וממה הוא עשוי? תנועת השלהבת והצבעים שלה:
נותנים לילדים להרגיש את הנר, להריח ולגעת בו, ואז מספרים ממה הוא עשוי.
הגננת מדליקה נר, הילדים מתבוננים בתנועת השלהבת, מדמים אותה עם היד ואומרים אילו צבעים הם רואים בשלהבת.
בקבוצה קטנה שמים את הנר במים רותחים, והילדים רואים כיצד הוא נמס ונשאר רק הפתיל. - מפגש שלישי: החמצן שהנר זקוק לו:
מדברים על כך שהנר זקוק לחמצן כדי לדלוק ועושים את הניסוי עם הכוס – מדליקים נר ומניחים עליו כוס, ואז הוא נכבה.
ניסוי נוסף: שמים נר על צלחת עם מים, מדליקים אותו ומניחים מעליו כוס. כשהנר נכבה, המים עולים. (כדאי לצבוע את המים בצבע מאכל כדי להדגיש את העלייה).
פעילות בעקבות הנרות
- הילדים מציירים על בריסטול שחור בעזרת נרות.
- לילדים בוגרים: תרגילי חשבון עם נרות – לחלק לילדים נרות ולשאול כמה נרות יש להוסיף או להוריד כדי שיהיו להם 9 נרות כמו בחנוכייה.
- לילדים צעירים: משחק עם קובייה – זורקים קובייה, סופרים את הנקודות ולוקחים נרות בכמות המתאימה.
חקר סביבונים
- בודקים וחוקרים על אילו משטחים סביבונים מסתובבים הכי טוב.
- חוקרים ממה עשויים סביבונים, ומהן הצורות שלהם.
מרוץ סביבונים
- מסתובבים מהר-מהר ואז מנסים ללכת בקו ישר. הילד שמצליח ללכת בקו ישר מנצח.
חנוכייה
אני מביאה לגן מספר רב של חנוכיות.
- מתבוננים בהן ומשווים מה שונה ומה דומה.
- המטרה: לדעת שבחנוכייה יש 9 קנים – 8 באותו גובה ובאותה שורה, ואחד בולט (השמש).
- מבינים למה מדליקים חנוכיות בחנוכה.
פעילות בעקבות החנוכייה
- מפזרים חנוכיות בחדר, והילדים עוברים ביניהן בדרכים שונות (בסלאלום, על קצות האצבעות, בקפיצה וכו').
- הילדים מעבירים שמן בכוס מאחד לשני למילוי כד. (אפשר להקשות ולתת להם להעביר שמן בכף).
פעילות בעקבות הסיפור "הסופגנייה שלא אהבה ריבה" / לאה נאור
- בפעם הראשונה מקריאים את הסיפור ומראים תמונות.
- בפעם השנייה מספרים את הסיפור עם דמויות.
פעילויות נוספות
- הכנת סופגניות מחומרים שונים (גרביונים, ניירות וכו').
- שיחה עם הילדים: האם הם אוהבים סופגנייה עם ריבה או בלי? ואילו טעמים הם מעדיפים?
- מבחן טעימות: מביאים סופגניות עם מילויים שונים, עוצמים לילדים את העיניים, והם מנסים לנחש את המילוי.
- קליעת סופגניות: הילדים קולעים סופגניות (מגרביונים או קנויות) לסל.
- הכנת סופגניות עם הילדים. אפשר גם להכין מראש סופגניות, והילדים ימלאו במילוי שאוהבים.
לקבלת מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם מידי שבוע
הצטרפי לקבוצת הוואצאפ של הקהילה (קבוצה שקטה)
שירים בנושא חנוכה:
- סביבון סוב סוב סוב
- הסביבון שלי /מתי כספי
- סביבון שובבון/ עליזה ראם פישמון
- הסביבון שלי/ מירב האוסמן
- נרותי הזעירים
- הנעימה של נרותי הזעירים בבצוע רוי זוארץ
- נר ראשון של חנוכה/נעמי שמר
- נר לי
- כד קטן
- טנגו חנוכיה/אריאלה סביר
- חנוכיה לי יש
- עושה אני חנוכיה/ לויוין קפניס
- הבה נרימה.
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
חג חנוכה מזמן לנו המון פעילויות בכל תחומי התפתחות- מוטריקה עדינה, מוטריקה גסה, שפה, חברות, חושים- כדאי לנסות בתקופה שאנו עובדות עם הילדים לתת להם פעילויות בכל המיומנויות.