פעילויות חדשות לכבוד החורף שהגיע סוף-סוף. מומלץ להציץ גם בפעילויות במערך מהשנה שעברה.
- פעילות בעקבות הסיפור "מגפיים" מאת מרים רות:
אני מקריאה את הסיפור לילדים ונותנת לכל ילד להראות את המגפיים שלו. אנחנו מדברים ומרגישים ממה עשויים המגפיים (מניילון, פלסטיק, פרווה, עור, בד) ובמה הם עוזרים לנו. אפשר לצאת לטיול ולתת לילדים לקפץ בשלוליות. - פעילות עם צמר:
הסוודרים שלנו עשויים מצמר. מספרים לילדים מאיפה מגיע הצמר, איך מכינים וצובעים אותו. אפשר לעשות מסירות עם כדור צמר שמעבירים מילד לילד כך שהחוט נמתח. - זיכרון חורף:
שמים תמונות שקשורות לחורף בסדר מסוים. בצד השני של החדר שמים את אותן תמונות בסדר שונה. הילדים צריכים למצוא את התמונות ולסדר בסדר הנכון. - משחק האסוציאציות לחורף:
הגננת אומרת מילה שקשורה לחורף והילדים אומרים מה זה מזכיר להם. - משחק מוזיקלי:
בוחרים שיר של חורף ומפזרים על הרצפה תמונות או אביזרים שקשורים לשיר הזה. הילדים צריכים לנחש איזה שיר זה, אחרי שהילדים זיהו את השיר לוקחים שיר אחר ומפזרים דברים חדשים שקשורים אליו. אפשר לעשות את זה גם עם סיפורים שקשורים לחורף. - צלילים של חורף:
מדברים עם הילדים על הקולות שיש לחורף- צליל הגשם, רעמים, רוח, צליל השפרצה מהשלוליות. וחושבים איך אפשר להפיק את הצלילים ומאילו מאיזה חומרים אפשר לעשות את זה (שקיות, נייר כסף, אורז וקטניות, בקבוק מים). אחר כך אפשר לעשות צלילים שונים והילדים מנחשים האם זה גשם, רעם או רוח. - הכנת מקל גשם:
מחלקים לכל ילד שתי כוסות ונותנים לו לקשט אותן. בתוך אחת הכוסות שמים אורז וסוגרים אותה בקרטון בגודל המתאים שבמרכזו חור קטן. עם מסקנטייפ את הכוס השנייה לכוס עם האורז. כך כשהופכים את הרעשן שנוצר האורז נופל וזה נשמע כמו קולות של גשם. - שנת החורף של החיות:
חוקרים עם הילדים את שנת החורף של החיות השונות. מספרים שיש חיות שלא אוהבות חורף וקור ולכן הן ישנות בחורף. לספר על הסיבות שבגללן הן ישנות בחורף, לבדוק עם הילדים איזה חיות ישנות בחורף ואיזה חיות דווקא אוהבות את החורף. אפשר לשחק משחק שהגננת אומרת חורף הילדים ישנים וכאשר היא אומרת קיץ הם קמים. - הכנת איש שלג:
אפשר להכין איש שלג קולקטיבי מקלקר או כדורי נייר או שכל ילד יכין לעצמו איש שלג קטן. - גלישה במדרון הר מושלג: מכינים הר או מגלשה והילדים גולשים בו.
- איזה צבע יש למים?
שואלים את הילדים איזה צבע יש למים והאם אפשר לצבוע את המים? מביאים חומרים שונים ורואים מה קורה למים כאשר הם פוגשים בחומרים, האם הם נצבעים או לא? מגיעים בסוף למסקנה שלגשם אין צבע. - מה יוצא דופן?
הגננת אומרת מספר מילים והילדים צריכים להגיד מה יוצא דופן (לדוגמא: סוודר, מטריה, מעיל, סנדלים).
סיפורים על הנושא:
- המעיל של סבתא/ מרים רות
- שדה של מטריות/ נעמי בן גור
- שלולי/ מירה מאיר
- המטריה הגדולה של אבא/ לוין קיפניס
- חגיגה בגשם/ חיה גילאור
- טיפ טיפה של חורף/ פול סטיוארט
- על עלה ועל אלונה/ שירה גפן
- מרק דלעת/ הלן קופר
שירים על הנושא:
- מלכות החרמון/להקת פיקוד מרכז
- רוח רוח/ מרים ילן-שטקליס
- שנינו יחד תחת מטריה אחת/נעמי שמר
- חורף של ויואלדי
- חורף/ גידי גוב
- חוטים של גשם/אהוד מנור
- רעמים וברקים/ הכבש השישה עשר
- אח איזה חורף/ חוה אלברשטיין
- ילדים ומטריה/פרפר נחמד
- עננים/שגיב בר
- שיר חורף/ סלעית פרידמן-בירן
- חמש טיפות בתוך ענן של מים/ מלכה שדלובסקי
- שיר הגשם/ מירב האוסמן
- שלא יהיה לנו קר/ אריאלה סביר
- כשיורד הגשם/ אריאלה סביר
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
בנושא החורף מעבר ללימוד של סממני העונה, אפשר לעשות המון פעילויות משחקיות וחברתיות. הרבה פעמים זה עוזר להעביר את הימים הגשומים בהם לא יוצאים לחצר.