- איך מגיע החורף לישראל
אני מתחילה את הנושא בהסבר על איך מגיע החורף לישראל. אני לוקחת גלובוס וכדור צהוב (או כל דבר עגול צהוב אחר), מראה לילדים איפה נמצאת ישראל על הגלובוס, שמה מדבקה על המקום שבו נמצאת ישראל, ומתחילה לסובב את הגלובוס סביב הכדור הצהוב (שמייצג את השמש). אני מראה שכשישראל רחוקה מהשמש, אז קר, ואנחנו בעונת החורף. וכשישראל קרובה לשמש, אז חם פה.
לאחר מכן אני משמיעה חלק מתוך יצירתו של ויואלדי "ארבע העונות", את החלק של החורף. בהתחלה אנחנו מאזינים, ואחר כך הילדים מתחלקים לשתי קבוצות – השמש וכדור הארץ. הילדים שמשמשים כשמש עומדים במרכז החדר, והילדים שמייצגים את כדור הארץ מסתובבים מסביבם. - איך שומרים על חום הגוף
אני מסבירה לילדים שכשקר, אנחנו צריכים לשמור על חום הגוף. ביחד אנחנו חושבים על דרכים לשמירה על חום הגוף (בגדים חמים, חימום, ספורט, אכילה ושתייה של מאכלים חמים). - גלגולו של מעיל / קדיה מולודובסקי
זה אומנם סיפור ישן, אבל אני אוהבת אותו. אני מתחילה מלספר אותו, ואז ממחיזה אותו עם הילדים. אני מכינה מעיל מלֶבֶד שאפשר לפרק (שכפ"ץ, שרוולים, צווארון, כיסים, בטנה), וכל ילד מקבל תפקיד. - גשם
אני מספרת ומסבירה על מחזור המים: איך מהים עולים המים למעלה, מצטברים בענן, יורדים כגשם, נאספים בשלולית, נספגים והופכים למעיין ומשם לים. (יש ספרון על מחזור המים, וגם באינטרנט אפשר למצוא תמונות מלוות). - שלוליות
במפגש אני מספרת את הסיפור "שלולי" מאת מירה מאיר. אחרי זה, כשיש שלוליות בחצר, אני לוקחת קבוצות קטנות ואנחנו הולכים "לבקר" בשלוליות. עושים שלום לבבואה שלנו שמשתקפת בשלולית ומשיטים סירות מנייר. אפשר להתכונן לטיול מראש ולבקש מההורים לשלוח את הילדים עם מגפיים, ואז לתת להם לקפוץ בשלוליות. - פעילות שלוליות עם חישוקים
אני מפזרת חישוקים כמספר הילדים או כחצי קבוצה בכל פעם. משמיעה שירים שקשורים לשלוליות או נעימות מתאימות, ואנחנו מקפצים בין החישוקים. בהתחלה כל אחד בחישוק שלו, ואחר כך בין החישוקים. - פעילות עם מטריות
אני מבקשת מהילדים להגיע לגן עם מטריה. אנחנו מתחילים עם תצוגת אופנה של מטריות (כל ילד מציג את המטריה שלו). לאחר מכן אנחנו רוקדים עם המטריות ומשחקים "מחבואים עם מטריות": ילד אחד יוצא החוצה או עוצם עיניים, כל השאר מתחבאים מאחורי המטריות, והוא צריך לזהות מי נמצא מאחוריהן.
אפשר גם לשחק "מה חסר בגנינו הקטן" – שמים 4 מטריות, מחביאים מטריה, והילדים צריכים לזהות איזו מטריה חסרה.
ביום הזה אני אוהבת לספר את הסיפור "המטריה של רותי" מאת דינה דז'טלובסקי, או את "המטריה הגדולה של אבא" מאת לווין קיפניס. - איך נוצר שלג?
אני לוקחת כוס מים, שמה אותה במקפיא עם הילדים, ומוציאה אחרי שעתיים כשהמים קפואים. הילדים חשים את הקרח, משאירים אותו בחדר, וחוזרים כעבור שעתיים לראות שהוא נמס. כך אני מסבירה לילדים מה קורה למים כשיש טמפרטורה מתחת לאפס. אפשר גם לעשות את התהליך ההפוך ולקחת מים, להרתיח אותם, ולהראות להם שהם הופכים לאדים (אפשר לעשות זאת במליאה או בקבוצה קטנה). - עוד פעילות עם קרח
מדפיסים תמונות שקשורות לחורף (מטריה, מגפיים, מעיל, גשם, שלג, עננים, שלוליות וכו'), מניילנים אותן, שמים בכוס עם מים ומקפיאים. אחרי שזה קופא, נותנים לילדים לשבור את הקרח עם כלים מתאימים ולהוציא את התמונות. אפשר גם לשים במקום תמונות עובדות על החורף. הילדים מוציאים את זה מהקרח, והגננת מקריאה. לילדים גדולים יותר אפשר לשים אותיות, הם שוברים את הקרח ומחברים מהאותיות מילים שקשורות לחורף.
לקבלת מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם מידי שבוע
הצטרפי לקבוצת הוואצאפ של הקהילה (קבוצה שקטה)
סיפורים על חורף:
- מגפיים/מרים רות( לילדים קט נים(
שלולי/ מירה מאיר המטריה - המטריה הגדולה של אבא/ לוין קפניס
- המטריה של רותי/ דינה דז'טלובסקי
- טיפ טיפה של חורף/ פול סטיוארט
- הגשם של סבא אהרון/מאיר שלו
- מרק במתנה/גינה שימבורסקי
- מגפיים/מרים רות( לילדים קט נים(
שירים על חורף:
- מלכות החרמון/להקת פיקוד מרכז
- שנינו יחד תחת מטריה אחת/נעמי שמר
- חורף של ויואלדי
- חורף/ גידי גוב
- חוטים של גשם/אהוד מנור
- רעמים וברקים/ הכבש השישה עשר
- אח איזה חורף
- ילדים ומטריה/פרפר נחמד
- עננים/שגיב בר
- גשם בעיתו
- חמש טיפות בתוך ענן של מים
- שיר הגשם/ מירב האוסמן
- כשיורד הגשם/ אריאלה סביר
- צליל של גשם
- צליל של רוח
- צליל של רעם
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
בכל נושא אני אוהבת לשלב אומנות, מדע, ספרים ומוזיקה. כשאני מלמדת על עונות השנה, אני משתדלת לשלב גם הרבה פעילויות בחוץ.