kid reaching for colorful candy in bowls on a white table

מערך בנושא בחירה: ממתקים

לפני כמה שנים הילדים ביקשו ללמוד על ממתקים, לקחתי את הנושא ועשיתי אותו מאוד
חווייתי מצד אחד, אך מלמד ומחנך מהצד השני

  1. כתפאורה הכנסתי לגן את אחד הבתים מהפלסטיק שיש בחצר (אחד קטן, אם אין אפשר ליצור בית מקרטון). הדבקנו עליו מלא עטיפות של ממתקים בסקוטש וקראנו לו "הבית של עמי ותמי". הילדים אהבו להוריד ולהחליף בין עטיפות הממתקים על הבית (כמו לוח סקוטש).

  2. במפגש הראשון בנושא, שאלתי את הילדים מה זה ממתקים ואיזה ממתקים הם אוהבים? דברנו על זה שהמילה ממתקים מזכירה את המילה מתוק, וחשבנו ביחד האם ממתקים זה רק מה שמתוק או שגם במבה וביגלה זה ממתק?

  3. במפגש הבא למדנו ממה עשוי שוקולד? מתי נוצר השוקולד הראשון בעולם ובאיזה ארץ? למדנו את תהליך הכנת השוקולד והכנו שוקולד יחד עם הילדים שוקולד מריר ושוקולד חלב ושמנו לב לכמה סוכר שמים בשוקולד.

  4. במפגש הבא למדנו על הכנת סוכריות: מתי היתה הסוכריה הראשונה? ממה עשויות סוכריות? איזה סוגי סוכריות יש, ומה תהליך הכנת הסוכריות? ביום זה הכנו סוכריות מקליפות תפוזים וראינו כמה סוכר צריך להכניס על מנת שהקליפות יהפכו לסוכריות מתוקות.

  5. בהמשך למדנו על תהליך הכנת גלידה- מתי הומצאה הגלידה הראשונה? מה ההבדל בין סוגי הגלידות השונות.

  6. במפגש הבא למדנו על הכנת וופלים וחטיפים מתוקים. ראינו שאפשר לשלב בתוך החטיפים גם שוקולד וגם סוכריות ושבכולם יש וופל או עוגייה. במפגש הזה גם למדנו על עוגיות וממה הן עשויות, והכנו לנו עוגיות חמאה.

  7. משחק חברתי "יש לנו ממתק במעגל" (על משקל "יש לנו גולם במעגל"): הילדים ישבו במעגל כשהידים מאחורי הגב, שמתי מוזיקה והילדים מעבירים את הממתק מיד ליד כשהמוזיקה נפסקת הילד שהממתק אצלו אוכל אותו ויוצא מהמעגל, ממשיכים עם ממתק נוסף וכך הלאה עד שכולם מקבלים ממתק.

  8. עשינו מפגש בו דיברנו על סוכר- במה הוא תורם ובמה הוא מזיק לגוף? ביום זה הסברנו למה לא כדאי לאכול הרבה ממתקים ומה המינון שכדאי. דיברנו על זה שגם בפירות יש הרבה סוכר.

  9. ציירנו (אפשר גם להדפיס) סוגים שונים של סוכריות גומי על כרטיסיות. כל ילד בחר כרטיסיה והיה צריך להכין לעצמו שיפוד בהתאם למה שמצויר בכרטיסייה.

  10. משחק טעימות- הבאתי למפגש סוגי שוקולד שונים (אפשר להביא גם סוגי ממתקים שונים- שוקולד, סוכריה, גלידה, עוגייה וכו'). בכל פעם הזמנתי ילד, כיסיתי לו את העיניים, נתתי לו לטעום שוקולד והוא היה צריך לנחש איזה סוג שוקולד זה.

  11. משחק "מה חסר בגנינו הקטן?"- מביאים חבילות של כל מיני ממתקים, כל פעם מחביאים ממתק אחד ואחד הילדים צריך לנחש מה חסר.

  12. משחק מניה: מניחים קערה של שוקולדים או סוכריות במרכז השולחן, כל ילד זורק קובייה רואה איזה מספר יצא לו ולוקח את כמות השוקולדים/סוכריות שיצא בקובייה. אחר כך רואים למי יש הכי הרבה ממתקים ולמי הכי מעט. בודקים כמה קוביות שוקולד הילד שקיבל הכי הרבה צריך לתת לילד עם הכי מעט על מנת שיהיו להם את אותו מספר קוביות שוקולד.

  13. התאמת מספר לכמות: מניחים על השולחן כרטיסיות עם מספרים. כל ילד מרים כרטיסיה וצריך להתאים לה את הכמות ממתקים המתאימה.

סיפורים על הנושא:

    • ארמון של ממתקים/ מנוחה פוקס
    • איתי סיפור מתוק/ עופרה גילברט אבני
    • הממתקולד/ מנוחה בקמן
    • ראש גלידה/אורי דגן
    • הר גלידה/ מיריק שניר
    • אוטו גלידה/ מיקי מבורך
    • גלידה עם קצפת/ מרים אלון
    • גלידה/ שרה זלוף
    • סוכריות קופצות/ רוני שגיא
    • סוכריות מהעץ של סבא/ לילי הורביץ גץ
    • מיכל בוחרת לאכול אחרת/ ניצה בן שלום, מיכל מסר בן שלום


שירים על הנושא:

    • גברת שוקולדה/ ציפי שביט
    • אדון שוקו/ אריק אינשטיין
    • אני אוהב שוקולד/ הכבש השישה עשר
    • יש לי גלידה הכי טובה
    • סוכריה על מקל/דליה פרינלנד
    • גשם של ממתקים/צ'פצולה
    • ריח של שוקולד/ הכבש השישה עשר
    • עוגה עוגה

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:


בכל נושא שהילדים בוחרים אני משתדלת לתת ערך מוסף, שיהיה גם מהנה וגם חינוכי.

אהבתן את המערך?

הצטרפו לקבוצת וואטסאפ שקטה
וקבלו מדי שבוע מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם!

בלחיצה על כפתור ההצטרפות הנכם מאשרים קבלת תוכן שיווקי
(מבטיחים לא לשלוח ספאם!)

מערכים נוספים שיכולים לעזור לך:

את נושא המנהיגות אפשר לפתח לתחומים שונים: מנהיגים בעולם, מנהיגות נשית, מנהיגות הורית ומנהיגות חברתית. זו הזדמנות טובה להעלות ולהרים דווקא את הילדים המופנמים, שנחבאים אל הכלים, או את אלו הפחות דומיננטיים.

מערך בנושא שנתי – מנהיגות ומנהיגים

את נושא המנהיגות אפשר לפתח לתחומים שונים: מנהיגים בעולם, מנהיגות נשית, מנהיגות הורית ומנהיגות חברתית. זו הזדמנות טובה להעלות ולהרים דווקא את הילדים המופנמים, שנחבאים אל הכלים, או את אלו הפחות דומיננטיים.

למערך המלא »
אני אוהבת לדבר על רגשות לאורך כל השנה ובכל מיני דרכים. גם במשחק, גם בשיחה, גם בתנועה וגם בשיר. פשוט לשלב את זה במקומות הנכונים ולתת לילדים להבין שבגן יש מקום לכל הרגשות ומותר להביע אותם.

מערך בנושא רגשות

אני אוהבת לדבר על רגשות לאורך כל השנה ובכל מיני דרכים. גם
במשחק, גם בשיחה, גם בתנועה וגם בשיר. פשוט לשלב את זה במקומות הנכונים ולתת לילדים להבין שבגן יש מקום לכל הרגשות ומותר להביע אותם.

למערך המלא »

מערכים נוספים:

רוצה מערך שיעור מקיף בחינם בכל שבוע למייל?

פעילויות מגוונות | פלייליסט של שירים | רשימת ספרים | רעיונות ליצירה ועוד...