Mom and daughter play shadow theater on the wall in the light of the setting sun

אור וצל

מערכים שמתאימים ללימוד לקראת חג החנוכה, אבל לא רק.

  1. האור דרוש לראיה-
    מוודאים שהילדים מכירים את שמות הצבעים, מכבים את האור, מראים תמונה של ילד/ה ושואלים איזה צבע הבגדים של הדמות. הילדים יענו שאי אפשר לראות, מדברים ומנסים להבין למה, מובילים אותם לתשובה שבגלל שאין אור אי אפשר להבחין בצבעים.

  2. מקור אור ומחזיר אור-
    אחרי שהילדים הבינו שצריך אור בשביל לראות, נחקור איתם מאיפה מגיע האור.
    אפשרות אחת: לחלק את הילדים לקבוצות, כל קבוצה מרכיבה פאזל (של מדורה, שמש, מנורה חשמלית, ירח, מחזיר אור).
    אפשרות שנייה: לשאול את הילדים מאיפה מגיע אלינו האור, הגננת תראה תמונות של מקורות ומחזירי אור שונים והילדים יגידו מה הם רואים. מסבירים לילדים שמקור אור זה משהו שמאיר בכוחות עצמו ומחזיר אור הוא מחזיר אור שהגיע אליו ממקור כלשהו ואין לו אור משל עצמו.

  3. אטום ושקוף-
    נותנים לילדים פנסים ומחלקים להם חומרים שונים (דפים, קרטונים, בדים אטומים ושקופים, ניירות שקופים, ניילון). אומרים לילדים להאיר עם הפנס פעם דרך החומרים האטומים ופעם דרך החומרים השקופים. שואלים אותם מאיפה רואים את האור, ומגיעים ביחד איתם למסקנה שרק מבעד לחומרים השקופים.

  4. איך נוצר צל?
    מדליקים פנסים באור ורואים שזה לא עושה כלום. לאחר מכן מכבים את האור ומאירים עם הפנסים מאחורי בד לבן, רואים את מה שנוצר ומסבירים לילדים שזהו הצל.
    הצל נוצר כאשר מקור אור מאיר על עצם אטום, האור לא יכול לעבור דרך העצם האטום ולכן במקום אותו מסתיר העצם נוצר איזור כהה- וזהו הצל.

  5. גודל הצל- האם הגודל יכול להשתנות?
    מחלקים לילדים פנסים (אפשר לעשות את זה בקבוצות), בריסטול לבן וחפץ קטן (קובייה, כדור) אומרים לילדים לקרב את הפנס ולהרחיק אותו מהחפץ ולראות מה קורה לגודל של הצל שנוצר.

  6. הגננת יושבת מאחורי פרגוד או בד, מכוונת מנורה ועושה צלליות של חיות עם הידיים.
    הילדים צריכים לנחש איזו חיה היא עושה, אחר כך אפשר לתת לילדים לעשות צורות עם הידיים בעצמם.

  7. שרטוט צל-
    הילדים עומדים מול השמש מסתכלים בצל שנוצר על המדרכה או על משטח ישר בחצר. הגננת משרטטת את קווי המתאר של דמויות הילדים עם גיר.
    אחר כך אפשר לשחק "ים-יבשה" אבל בגרסת אור וצל, כאשר הגננת אומרת "צל" נכנסים לדמות שהגננת שרטטה כאשר היא אומרת "אור" יוצאים.

  8. מציירים את סמלי חג החנוכה בשחור ונותנים לילדים לשחק עם פנסים ולעשות צלליות של סמלי החג.

  9. משחק- להתאים דמות לצל שלה
    ניתן לקנות משחק מוכן או להכין לבד, להדפיס תמונות של דמויות וחפצים לצד תמונות של הצל שלהם.

  10. אם יש שלוליות אז אפשר לעשות פעילות עם הצל של עצמינו שמשתקף בשלולית.

  11. חידון לזהות את הילדים לפי הצל שלהם.

  12. אפשר להכין קיר עם הצל של הילדים (יש אפליקציה מיוחדת שהופכת תמונה לצל).

יצירות מתאימות לנושא:

    • הכנת דמויות מבריסטולים שחורים לתיאטרון צלליות
    • ציור על שקפים שאפשר להאיר עליהם עם פנס.
    • ויטראז' מהדבקות של ניירות צלופן


סיפורים על הנושא:

    • אור וצל/ מיריק שניר
    • לילה חשוך אחד/ אורה אייל
    • מעשה בחתול שנולד עם צל של כלב/מיכאל דק


שירים על הנושא:

      • מר צל / טיף וטף
      • אור וצל/ לאה גולדברג
      • צל ציל צל/ דודו דותן
      • צל/ חווה אלברשטיין
      • הצל שלי ואני/ יהודה פוליקר
      • אור/ שושנה דמארי

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:


אני אוהבת לדבר על רגשות לאורך כל השנה ובכל מיני דרכים: במשחק, בשיחה, בתנועה ובשיר.
חשוב לשלב את זה במקומות הנכונים ולתת לילדים להבין שבגן יש מקום לכל סוגי הרגשות ומותר להביע אותם.

אהבתן את המערך?

הצטרפו לקבוצת וואטסאפ שקטה
וקבלו מדי שבוע מערך מלא ומוכן להדפסה בחינם!

בלחיצה על כפתור ההצטרפות הנכם מאשרים קבלת תוכן שיווקי
(מבטיחים לא לשלוח ספאם!)

מערכים נוספים שיכולים לעזור לך:

מערך ליום כיפור

להורדת המערך כקובץ הסבר על כך שביום הזה כותבים איך תראה השנה שלנו וזה יום לבקש סליחה על דברים לא טובים שעשינו, שיש אנשים שצמים

למערך המלא »